Luontaishoitajan etiikka ja kuluttajan suoja

Alessandra Sarelin on LKL:n terapeuttijäsen ja pyrkii aina noudattamaan LKL:n asettamia eettisiä ohjeita ja suosituksia.

Eettisiin ohjeisiin kuuluu

  1. Teen työtä ihmisyyttä, elämää ja omaa työtäni kunnioittaen. Hoidon päämääriä ovat terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäisy, inhimillisen kärsimyksen lievittäminen ja elämänlaadun parantaminen.

  2. Kohtelen jokaista asiakastaan tasavertaisesti riippumatta tämän terveydentilasta, iästä, asuinpaikasta, sosiaalisesta asemasta, äidinkielestä, sukupuolesta, etnisestä taustasta, kulttuurista, sukupuolisesta suuntautuneisuudesta tai vakaumuksesta. Olen tietoinen että kaikki menstruoivat eivät koe olevansa naisia.

  3. Luontaishoitajana kunnioitan asiakkaan ihmisarvoa ja itsemääräämisoikeutta. En puutu lääkärin määräämään lääkitykseen tai hoitoon. Ohjaan tarvittaessa asiakkaan viipymättä terveydenhuollon ammattihenkilön vastaanotolle.

  4. Luontaishoitajana noudatan ehdotonta vaitiolovelvollisuutta. Pidän salassa ja lukkojen takana asiakkaaseen liittyvät luottamukselliset tiedot.

  5. Luontaishoitajana ylläpidän ja kehitän omaa ammattitaitoani ja hyvinvointiani. Seuraan aktiivisesti oman alani kehittämistä ja tutkimista. Olen Suomen Fytoterapia ry:n hallituksen jäsen.

  6. Luontaishoitajana ja yrittäjänä noudatan Suomen lakeja ja säädöksiä.

  7. Luontaishoitajana kunnioitan ja arvostan muiden terapeuttien ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden asiantuntemusta ja toimin tarvittaessa yhteistyössä heidän kanssaan.

  8. Luontaishoitajana toimin vastuullisesti, käytän markkinoinnissa asiallista tietoa ja koulutustaan vastaavaa ammattinimikettä.

 

Asiakkaan edut

Sinulla on mahdollisuus käyttää eettisen toimikunnan neuvotteluapua riitatilanteissa tai kysyä neuvoa, jos et tiedä miten edetä. Jos tunnet että palvelu on ollut epäasiallista, eettinen toimikunta auttaa sinua viemään asiaa eteenpäin.

Ristiriitatilanteissa

1. Ota yhteys palveluntarjoajaan

Jos mitä olet ostanut ei vastaa sitä mitä on luvattu, ensisijainen reitti on ensin lähestyä palvelun tarjoajaa ja pyrkiä neuvottelemalla ratkaisemaan asia. Palvelun tarjoajalle on aina ensin annettava mahdollisuus korjata tilanne. Jos asiaa ei voida ratkaista neuvottelemalla, tee kirjallinen reklamaatio yritykselle, mahdollisimman pian virheen jälkeen ja pyydä vastaus kirjallisena.

2. Ota yhteys eettiseen toimikuntaan

Mikäli palveluntarjoajan kohtelu asiakasta kohtaan ei ole ammattimaista ja ylittää soveliaisuuden rajat – ota yhteyttä eettiseen toimikuntaan erityisesti, jos kyseessä on arkaluontoiseksi kokemasi asia.

Jos sovittelu ei onnistu, ota yhteys luontaishoitajien eettiseen toimikuntaan. Eettinen toimikunta voi auttaa neuvottelemaan sovitteluratkaisun asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä, kun palveluntarjoaja on LKL ry:n jäsen. Lähetä tekemäsi reklamaatio lkleettinentoimikunta@lkl.fi

Tarvittaessa eettisellä toimikunnalla on konsultaatiomahdollisuus alan yhdistykseen, kouluttajaan tai ulkopuoliseen asiantuntijaan.

Tarvittaessa asiakas ohjataan eteenpäin ottamaan yhteys asianmukaiseen viranomaiseen (kuluttaja-asiamies, lääkäri, poliisi).

3. Ota yhteys kuluttajaneuvontaan

Jos sovittelu ei onnistu eettisen toimikunnan välityksellä - ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.